Den tar fantasy-genren till en helt ny nivå

Vardag • 2012-06-06 • 19:37:53

Just nu håller jag på och läser en fet, fantastisk fantasy på 689 sidor. Titel: Alla själars natt (A Discovery Of Witches) - Författare: Deborah Harkness.

"Ända sedan Diana Bishops föräldrar dog en våldsam död har hon förträngt sitt ursprung, även om hon hela tiden känt det magiska blodet strömma i ådrorna. Hon har i stället valt att försöka leva som en helt vanlig människa och gjort karriär som vetenskapshistoriker. Då hon i samband med sin forskning finner ett förhäxat manuskript i Bodleian Library och drar till sig hela den övernaturliga världens väsen måste hon ta tag i sitt förflutna och erkänna för sig själv vad hon egentligen är - en häxa.
När hon sedan träffar vampyren Matthew Clairmont blir det ännu mer komplicerat. Deras kärlek är lika omöjlig som den är förbjuden, men attraktionen mellan dem är så stark att de bryter alla uråldriga tabun. På grund av deras relation hotar ett krig att bryta ut mellan jordens alla övernaturliga väsen och de är själva fångade i dess mitt."


Jag har ännu inte läst klart boken än, men jag har kommit mer än halvvägs och den är så bra att jag aldrig vill komma till sidan 689. Av alla vampyrberättelser som jag läst i bok eller sett på film, är den här versionen av de farliga och charmiga väsen den absolut bästa. Den första jag såg: Twilight. En udda tolkning med rödögda, giftiga vampyrer som glittrar i solen. 
Sedan Vampire Diaries. Vampyrer som brinner i solen, dödas av trä och dessutom är de inte giftiga utan skapar nya vampyrer på andra sätt. 
Efter det: True Blood. Lite lika Vampire Diaries men utan häxor - dock med andra väsen som exempelvis shape shifters. 
Alla tolkningar på ovanstående berättelser är bra på sitt sätt - men INGEN är så bra som tolkningen i Alla själars natt

Förutom att vampyrerna och häxorna i den här boken är så mycket mer levande - tack vare att allt är så realistiskt och välförklarat och djupt - är konflikten/handlingen jäkligt bra! Ha - alla andra berättelser kan slänga sig i väggen! Den här boken bjuder på förförisk romantik, massor med magi och händelser som fängslar dig och stänger dig ute från omvärlden. Wow säger jag bara. Vilket mästerverk

Jag vet inte mer vad jag ska skriva - BARA LÄS DEN! Den är så bra! Jag trodde väl aldrig att jag skulle hitta en fantasy med den här kvalitén. En sak att poängtera är att språket är väldigt välformulerat och informellt(?) med många ord som jag fått slå upp i ordlista. Men för min del är det svåra skrivspråket bara ett plus i kanten:
1) det går segare att läsa (drar ut på det goda).
2) man blir smart och allmänbildad av alla nya ord.
3) det ger ett enormt intryck av hur välarbetad och seriös den här boken verkligen är.

Så ge dig iväg och köp eller låna den! NU!!! Du kommer inte att ångra dig! Aldrig någonsin!


Skickade kommentarer
Postat av: Anna H

fan den låter as bra!! :D:D

2012-06-07 @ 18:02:09
Postat av: Carro

Vad roligt att du tycker om den!! Jag tyckte också att den var jättebra, det märks verkligen att det är en historieproffessor som skrivit den. Älskar när de gör ordentligt med research och blandar vetenskap och fantasy! Hoppas på en fortsättning för slutet var lite abrupt på något vis...

2012-06-18 @ 12:31:44
URL: http://nannycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!