"Vem fan är det?"

Läsning • 2012-01-18 • 19:57:43

Jag såg inte själv på TV när Jerringpriset delades ut, jag har inte sett Roffes tal (som jag har hört lite delade meningar om) och jag har inte sett/hört/läst kommentarerna som sportjournalister och annat sportfolk skrivit om att det var RGB som tog hem priset.

Men jag har läst en krönika på Hippson (mkt läsvärd!!) och av den förstod jag att det är många som är upprörda över att en ryttare vann priset. Som Lasse Anrell skrivit på Aftonbladet.se: "Rolf Göran Bengtsson - vem fan är det?". Han tyckte även att hästen (visste inte ens namnet, så VARFÖR säga så överhuvudtaget. Pinsamt) borde ha vunnit priset eftersom det är den som hoppar. Att han kan så lite om en av Sveriges största sporter, och ingenting om Sveriges ryttarstjärna (som först beskrevs som dressyrryttare dessutom) är så pinsamt så det finns inte. Det är nedvärderande och pinsamt och idiotiskt och puckat. Dumma människa.

Marcus Leifby från Aftonbladet skrev "Förklara för mig hur i helvete ni röstar!". Vad ska vi svara på det? "Ja, kära Marcus, antingen så ringer vi och röstar på den värdige vinnaren, eller så kan man även rösta på webben har jag för mig. Kan man skicka sms också tro?". Lasse Anrell tyckte även 2009, då RGB kom femma (Jerringpriset), att det var missvisande för att små bortskämda fjortistjejer (eller "fjortis tjejer" som han skrev själv) skulle avgöra vem som vann Jerringpriset. 

En annan sak som gjorde mig väldigt upprörd förut var när tuffa killar kom och påstod att ridning inte var någon sport. Man var liten och sa "jo, det är det visst!", och killarna garvade. Vad skulle man säga då liksom? 
Om någon skulle komma och säga mig i ansiktet att ridsport inte är någon sport, idag, haha ja ni. Skulle det vara jag som skrattade åt den personen då? Ja, troligtvis. Jag fattar inte hur man kan tro att ridsport inte är en sport. Egentligen kan man inte besvara personens fråga i ord. Det skulle i alla fall inte jag kunna. Inte på ett sätt som skulle övertyga honom/henne. Att jag säger att det behövs kondition, muskler, uthållighet, mod, vilja etc. säger dem inte så mycket. Inte heller att vi har att göra med stora djur med egen vilja. Man kan inte heller visa dem bilder eller filmer, eftersom ridning där samspelet är så harmoniskt och tillitsfullt oftast ser så lätt ut. 
Men jag kan det bästa knepet! Sätt självaste personen på hästen och säg att den ska hoppa den där banan. Eller rid det där dressyrprogrammet. När personen sedan kliver av har den förhoppningsvis lite mer respekt i bagaget.

Den här videon går varm på facebook just nu, men den är så slagkraftig och mäktig att ni bara måste se den. Vrid upp volymen, sätt på helskärm och lev dig in!





Skickade kommentarer
Postat av: Matilda P

(Y) till Roffe, jättekul ju! Fresten tycker jag att det dom som aldrig provat på ridning ska få säga att det inte är ex svårt eller jobbigt :S

Filmen är jättebra :D

2012-01-19 @ 16:13:59
URL: http://blueanemone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!