Godis, häst, skola, bekymmer

Vardag • 2012-02-14 • 22:40:45

Hej hopp!
Dags att skriva ett litet inlägg och uppdatera er läsare lite? :P
Jag överlevde förra veckan, men kanske bara för att alla redovisningar sköts upp till denna istället... Så jag får se till att överleva den här veckan. 
För sen är det lov - och vila! Hihihihihi så skönt. Kommer nog ha lite att göra under lovet ändå, bland annat hemtentan i matte, sitsprojektet till ridning och körning-kursen och sen en uppgift till djurhållningen som vi ska jobba med imorn men som jag säkert inte kommer bli klar med... Och diverse reflektioner. Men ska dra till skolan på onsdagen på lovet och jobba :) jag får mer gjort i skolan (när jag koncentrerar mig) än vad jag får gjort hemma.

Idag var vi på studiebesök med skolan (djurhållnings-kursen) och drog till Stabby Gård. Vägen dit var lite spännande - både självaste rutten som jag inte tror att någon av oss blev kloka på, men vägen var dessutom väldigt krokig och ganska snart började magen protestera haha. Men ingenting kom upp, som tur var!
Väldigt roligt var det när vi kom tillbaka och skulle käka lunch, och jag insåg att mitt matkort (som är laddat med pengar så vi kan käka på vissa bestämda restauranger) var försvunnet. Ingen lunch. Grejt. Jag snodde dock åt mig 6 st mackor plus smör som fick bli min lunch... Hungrig var jag när jag kom hem sen, runt halv 7. Snacka om att jag blev lycklig när jag hittade kortet som låg i min andra jacka haha!!

Och hur går det med hästen då? kanske ni tänker...
Ja ni, min hjärna är så kaotisk just nu men ska försöka förklara lite snabbt. 

Vi är alla överens om att det är en hovböld som spökar i vänster fram. För en herrans massa veckor sen, när hovis var i stallet och gjorde ett hovbandage på Seven, sa han att jag skulle höra av mig om han blev varm och fick ont igen (för då hade värmen och smärtan försvunnit för stunden). Jag satte igång hnm försiktigt och efter ett ryck han fick när jag longerade honom en dag så kom värmen tillbaka och sedan dess har han reagerat när man tryckt i det lilla "hålet" som en annan hovslagare gjorde när Seven hade så ont att han knappt kunde gå, men orsaken till att hovbölden inte verkades ut då var för att den satt för långt upp. 
Hursomhelst, jag sa till hovis att värmen var tillbaka och att jag fick en reaktion vid tryck. Det var ändå dags för nya pjuck, så han kom och satte på nya skor + snösulor o brodd, men han gjorde ingenting med hovbölden. Han sa åt mig att göra rent med väteperoxid, men det har inte funkat eftersom sulan varit ivägen... 
Seven reagerar fortfarande när man trycker i sulan, men jag vet faktiskt inte om han bara gör sig till eller om han faktiskt har ont. För ju mer jag trycker och pysslar och känner och klämmer, desto lugnare blir han. Så jag tror faktiskt att han fejkar (det skulle inte vara första gången ...) att han har ont. Det har lxm bara blivit en grej, haha. Tokhäst. 

Men han har ingen värme (ibland är han ngt varmare där vi tror att hovbölden finns, men det är inte ofta. Det kan vara jag som inbillar mig oxå) i hovarna/hoven och han är inte halt för fem öre. Men han har ju ont i sulan (om han inte fejkar förstås), och han har ju både sko och snösula som skyddar sulan från tryck när han går så det kan vara anledningen till att han inte är halt: det kommer inte upp ngt främmande föremål som stör och trycker och gör ont.
Men jag vet inte om bölden ska/bör läkas av sig självt eller om den bör karvas ut. Och om den ska läka av sig självt kan jag ju inte rida (vilket jag gör nu, men bara lite smått. Sätter igång hnm kan man säga...). Men ska den karvas ut är det ju bra, för då trycks den ju nedåt (har jag för mig). Så, vad gör jag? Har inte den blekaste. Så jag har kallat på hovis som kommer imorn, så får han den avgörande domen då. Ska bli skönt att äntligen få hit hovis igen så att jag kan få ett besked. HATAR att inte veta vad jag håller på med... 

Så så ligger det till med kusen just nu :) Och eftersom jag inte ridit på ÅR känns det som, har jag tappat min sits och hållning och känsla (men inte på Seven dock... hahaha, bara på andra hästar...) och hela rubbet (utom på Seven). Känns riktigt piss eftersom jag rider på Säva (vilket givetvis går skit varenda gång) och min ridning BETYGSÄTTS. Och så är jag inne i en av mina livs största ridsvackor. Trevligt. Men bara Seven blir frisk snart så JÄVLAR SKA VI KÖRA ! 

Nu måste jag sova, hehe. Så skönt, imorn börjar vi kl 10! :D Och slutar tidigare oxå dessutom. Jippiiie!

Och kolla vad jag fick av syrran idag :D hehehe blev jag glad eller?


Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!