Mitt bästa redigeringstips: Skärp fokus och färger

Redigering • 2012-07-23 • 20:36:57

Nu när jag sitter och redigerar för fullt tänkte jag faktiskt dela med mig om en fantastisk photoshoptips som jag använder till ALLA bilder jag redigerar. Jag är så van så allt går på knappt en sekund och kortkommandona på tangentbordet sitter verkligen i ryggmärgen. Och bilderna blir så oerhört mycket finare!

Det jag gör så fort jag fått upp bilden i Ps (jag har Photoshop CS5.1 - dessa knep funkar för CS4, men tidigare versioner vet jag faktiskt inte), börjar jag med att förminska den till den storlek jag vill ha, vilket i detta fall är 700 pixlar brett (eftersom min bloggwrapper är 700 px bred). Efter det börjar jag med Auto Contrast (Alt + Shift + Ctrl + L), sedan Auto Tone (Shift + Ctrl + L), sedan Auto Color (Shift + Ctrl + B). Dessa tre provar jag ALLTID innan jag ska börja behandla en bild, om det ens behövs efteråt! Det är inte alltid det blir bra med dessa autoeffekter, såklart, och då brukar jag köra på manuellt. Men ofta blir det bra. Vill man inte ha hela effekten utan vill tunna ut den lite, brukar jag skapa en dublett på bakgrunden (Ctrl + J) och sedan ta autoeffekten där. Sedan ändrar jag opaciteten till det önskade :).

Nu har vi skärpt färgerna - nu ska vi skärpa fokusen (eller ja, bara helt enkelt skärpa bilden)! Det finns ett verktyg i vertygs"lådan" som heter Sharpen, men den använder jag nästan aldrig. Aldrig till helbildsskärpa, i alla fall. Den kan vara smidig när man ska skärpa små detaljer, men bara då.
Det jag använder mig av heter Smart Sharpen. Du går in via Filter > Sharpen > Smart Sharpen.

































Klicka där och då får du upp en ruta.

Jag har ställt in Amount på 85 och Radius på 0,4 för att få en bra balans mellan de två olika effekterna. Dra gärna i pilarna och testa och se vad som händer när du ändrar värdena! Det är så man lär sig nya saker :) !

Nu har jag en bra grund för att photoshoppa vidare om jag vill det, eller så nöjer jag mig här! :)

Före:



Efter:


Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!