Maximera kvalitén på dina bilder

Redigering • 2012-07-24 • 12:44:11

Nu tänkte jag ge er ännu ett tips - och då inte ett Photoshoptips, utan ett generellt tips när du ska ladda upp bilder på bloggen. Delvis lite Photoshop med, men inte särskilt mycket.

Om vi börjar med Photoshop. När du ska spara en bild, se då alltid till att du sparar den med den högsta kvalitén som erbjuds, nämligen 12.



Här ser ni två bilder. Den översta är sparad med 12 som kvalité, den nedersta med 0, alltså den lägsta. När man sparar en bild brukar den nästan alltid föreslå 12, men ibland kan det plötsligt stå något lägre värde. Ändra det! Jag vet inte varför det ändras, men jag brukar alltid köra på det högsta :)




Jag brukar först alltid förminska bilderna till min bloggwrapper, i Photoshop. Bredden på min wrapper är 700 px (går att ändra men jag tycker det är alldeles lagom!) så då förminskar jag alltid mina bilder till 700 px breda när jag redigerar dem. När du sedan ska ladda upp bilderna på bloggen, välj då inte 700 - även fast din bild är 700 px bred! Välj något större, vad som helst över 700 (eller ja, ditt värde/din bredd)! Så länge din bild verkligen är 700 px bred så kommer den inte förstoras. Grejen är, att om du väljer här på bloggen samma bredd som din bild är, kommer kvalitén att bli lägre. Jag vet inte varför, det bara är så. Skillnaden är inte superstor, men märkbar!

Hoppas nu att jag hjälp någon av er :D !

Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!