Clinic med Sylve Söderstrand

Läsning • 2011-11-15 • 22:00:00

(Bildkälla)

Clinic med Sylve Söderstrand i Akademistallet

Idag har jag suttit på Akademistallets ridhusläktare med block och penna och antecknat och antecknat. Sylve Söderstrand hade nämligen en clinic med tre av sina egna elever och för oss hästar på Realgymnasiet var clinicen obligatorisk. Inte mig emot, jag hade gått ändå!

Clinicen fokuserade mest kring ryttarens sits och position, och han pratade mycket om skänkel och hand. Han kom med tips och vävde in vardagen på ett sätt som var mycket inspirerande, och jag fick många aha-upplevelser. Ibland, om man bara nöter på med ridsportens termer kan det bli segt och trögt, men så fort man får något helt annorlunda att jämföra med blir allt helt plötsligt mycket lättare att förstå.
Ryttarna fick först rida lite markarbete över bommar, och till en början var bommarna lite läskiga enligt alla hästarna, men de vande sig snabbt och sedan gick de över till hoppningen. De hoppade bl.a. på en 8-volt, de hoppade linjer snett på hinder (väldigt intressant) och lite smått o gått :) Superkul!

För mig var de ca 1,5 timmarna mycket givande och grymt inspirerande. Han är så oerhört professionell och allt han säger suger man in som om man vore en svamp! Jag önskar att jag hade kunnat filma hela clinicen, för att kunna gå tillbaka och fräscha upp minnet lite. Tror att mina lärare filmade och jag hoppas att man snart kan se filmerna! Jag filmade bara tre små korta filmer... Men bättre det än inget! :)

Det faktum att Jump Club finns så nära som Enköping är ju helt fantastiskt. När det blir tävlingar etc. där ska jag definitivt åka dit för att kika lite. Underbart!

Här kommer några bilder som är kopierade från filmerna









Som sagt så filmade jag lite, tyvärr hade jag velat filma mycket, mycket mer, men jag ville hinna skriva också. Jobbigt läge. Jag fick iaf tre filmer, som jag lägger upp här så ni kan se :)





Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!