IR

Redigering • 2011-05-10 • 18:02:12

Jag är så fett sugen på att köpa ett IR-filter... Jag önskar mig de i present när jag fyller år (21 maj, det är om 11 dar!!!!), och jag hoppas så sjukt mycke att jag får ett sånt! :D Det som dock behövs vid fotografering av IR (om man inte vill bygga om kameran förstås) är stativ, men även fjärrutlösare säger folk är bra, så att man inte rör kameran och på så vis får "darr" på bilden :p Och det sjukt bästa är att det har vi redan hemma :D ! Så det enda som fattas är filtret, som jag tror jag köper om jag inte får det i present :p

Problemet är bara att jag inte vet vilken "våglängd" som är bäst. Har kollat runt och googlat o allt, men hittar ingenting om just vilken våglängd som ger vilken effekt. Här finns bilder som är tagna med våglängden 720nm (människor ser våglängder som är 400-700nm), som ser helt OK ut enligt mig! :D på tvspelsweb finns det 720nm, men även 950nm. Stor skillnad låter det som, men hur stor skillnad blir det egentligen på bild? ;/ hm..

Här ser ni en finfin IR-bild :) Såhär ser ju inte bilderna ut när de är tagna, man får ändra färger etc i Ps! Den här bilden kommer från Deviantart.com. Klicka på bilden för att komma till länken! :)



Ja, om du vill kan du ju alltid kolla in lite flera IR-bilder (har inte tid att lägga upp fler haha, måste plugga lite idag oxå :p) här på Deviantart.com!

Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!