Fick plötsligt dåligt samvete

Hästprylar • 2011-12-28 • 23:11:56

Satt här framför datorn och degade, och kom såklart in på hästutrustningsvägen.
Hittade Rambo Micklem-tränset på Hippson, och började googla lite fler bilder. 
Och då hittade jag denna bild:


Detta är alltså Micklem-tränset, och som ni ser ska det hindra allt från det känsliga partiet bakom öronen, till tänderna och ngn "nervutgång" som jag läste mig till ngnstans. 
Såhär ser tränset ut på hästen:



Och när jag såg bilden överst, kom jag direkt att tänka på den gamla vanliga, klassiska aachennosgrimman. 


tack Hööks för att jag alldeles säkert får låna bilden ♥

På Sevens ena träns har han just denna aachennosgrimma (jag tror jag ska ta bilder på Sevens träns kanske?). Och på den andra tränset har han vanlig engelsk nosgrimma (utan remmen under bettet). 
Tror ni inte att jag helt plötsligt får så sjukt dåligt samvete? Stackars djur, får stå ut med oss människor som plockar på dem det vi känner för, och det vi tror är bra och funkar si o så. Men hur i hela fridens namn (för att uttrycka mig fint) ska vi kunna veta? Sen kanske vi tycker att det är snyggt också. Det kan jag säga att jag har också kört med ngt för att det varit snyggt, men kanske lite onödigt. 

Såhär är numera aachennosgrimmans intryck för mig:


Observera att den högra övre "!" gäller bara nosgrimmor som sitter fel.

Den bästa nosgrimman enligt mig, tror jag faktiskt är pullarnosgrimman. Visserligen hamnar ofta remmarna eller ringarna på sidorna på kindbenet, vilket jag kan tänka mig inte är så mysigt för hästen. Men! Jag tror att detta kan fixas mha runda pullarpaddar (sånna som sitter bakom plattan) som placeras på sidorna, vid kindbenet. Jag hade mer än gärna haft ett pullarträns till Seven, men jag har provat både Cob och Full och han har lxm någon konstig storlek mittemellan. Detta STÖR mig fett mkt, för den är både snygg och jag gillar hur den sitter på hästens huvud. Jag tänker dock aldrig ge upp hoppet om att ngn gång ha ett pullarträns till Seven!


tack igen, Hööks. 

En annan nosgrimma som jag tycker sitter bra (om den är rätt placerad, fast det gäller ju i och för sig all utrustning) är remontnosgrimman. En sådan har jag till Seven, men den sitter inte heller sådär superhundra skitbra, och dessutom gillar han den inte. Upplever att han blir stram och vill bara gapa...


Den sägs ju vara bra för unghästar eftersom den inte stör de växande tänderna.
Sen säger vissa att man ska ha nosgrimmor för att stänga igen munnen på hästen, vilket jag delvis håller med om. Om hästen alltid gapar vid ridning skulle jag säga att "Hallå. Nåt är fel". En häst som trivs med ryttarens hand gapar inte.
Sen kommer jag till den andra Amanda som säger att jo, vissa hästar gapar fastän de kanske inte har det så pjåkigt med ryttaren. Vissa hästar smiter gärna undan en förhållning genom att gapa och dra in nosen (ett praktexempel är min kära polle Seven), bara för att de är lata.
Men sen kommer den andra Amanda igen. Om hästen är ovillig till arbete lär ju något vara fel? Kanske att den har ont någonstans?
Det finns så oerhört många punkter man kan diskutera. Och nej, jag är inte ens överens med mig själv! Jag tycker både det ena och det andra, och jag känner mig väldigt splittrad ... Tänk vad bra det vore, och mycket enklare det skulle bli, om hästar kunde tala ... ?



//En trött Snoozam med tankar fulla av träns och nosgrimmor och hitan och ditan. Sov gott!

Skickade kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mailadress: [email protected]

Är det någonting om mig du undrar över? Ställ gärna din fråga HÄR!